logo

TPMS vs RDC w BMW – Kompletny poradnik z ilustracjami

Dlaczego nie widzisz ciśnienia w oponach na ekranie swojego BMW?

Wielu właścicieli BMW zastanawia się, dlaczego nie mogą odczytać ciśnienia w oponach na wyświetlaczu swojego samochodu. Przyczyną może być różnica pomiędzy systemami TPMS i RDC. Ten poradnik pomoże Ci zrozumieć, czym są te systemy, jak działają i co możesz zrobić, jeśli chcesz widzieć dokładne wartości ciśnienia na ekranie.


1. Co to jest TPMS i RDC?

TPMS (Tire Pressure Monitoring System)

To ogólna nazwa systemu monitorowania ciśnienia w oponach. W BMW może występować w dwóch odmianach:

  • Pośredni TPMS (RPA) – działa na podstawie czujników ABS. Rejestruje różnicę w prędkościach obrotowych kół i ostrzega, gdy jedno z kół zaczyna się obracać szybciej (co może oznaczać niższe ciśnienie).

  • Bezpośredni TPMS (RDC) – wykorzystuje specjalne czujniki ciśnienia w zaworach kół. Przekazują one dokładne wartości ciśnienia i temperatury do komputera pokładowego.


2. Dlaczego nie widzisz ciśnienia na wyświetlaczu?

Najczęstsze przyczyny:

  • Twoje auto ma system RPA zamiast RDC – wyświetla tylko ostrzeżenie o spadku ciśnienia, nie pokazuje konkretnych wartości.

  • Felgi nie mają czujników RDC – jeśli wymieniono felgi na takie bez czujników, system nie będzie działał poprawnie.

  • System RDC jest obecny, ale nieaktywny – może wymagać aktywacji poprzez kodowanie.

  • Czujniki są uszkodzone lub ich bateria się wyczerpała.


3. Jak sprawdzić, jaki system masz w swoim BMW?

a) Sprawdzenie w menu iDrive

  • Jeśli widzisz konkretne wartości ciśnienia i temperatury – masz RDC.

  • Jeśli możesz tylko zainicjować system i brak jest dokładnych danych – masz RPA.

b) Sprawdzenie po numerze VIN

  • Wejdź na stronę dekodującą wyposażenie BMW po VIN (np. mdecoder.com).

  • Szukaj kodów:

    • S2VB – Tyre Pressure Display (RDC)

    • S2VBA – Tyre Pressure Monitor (TPM/RPA)

c) Sprawdzenie fizycznych zaworów kół

  • Zawory RDC są metalowe i masywniejsze od zwykłych gumowych.


4. Jak dodać system RDC do swojego auta?

Jeśli chcesz korzystać z pełnego monitoringu ciśnienia:

  1. Kup zestaw czujników RDC – dostępne są oryginalne lub zamienniki.

  2. Zamontuj czujniki w felgach – najlepiej przy okazji wymiany opon.

  3. Zakoduj system RDC w samochodzie – możesz to zrobić przez E-SYS lub aplikację BimmerCode.

  4. Zainicjuj system RDC w iDrive – po pierwszych kilku kilometrach system zbierze dane.


5. Plusy i minusy systemu RDC

Zalety:

  • Dokładne informacje o ciśnieniu i temperaturze.

  • Wyższy poziom bezpieczeństwa.

  • Komfort – nie musisz sam sprawdzać ciśnienia.

Wady:

  • Wyższy koszt (czujniki, kodowanie).

  • Bateria w czujnikach wymaga wymiany po kilku latach.


6. Podsumowanie

Nie widzisz ciśnienia opon na ekranie iDrive? Sprawdź, jaki system masz w swoim aucie. Często wystarczy dodać czujniki i aktywować funkcję, by korzystać z pełnego monitoringu. RDC to inwestycja w bezpieczeństwo i wygodę – warto ją rozważyć, szczególnie w dłuższej perspektywie użytkowania auta.

Share this

Newsletter Subscribe

Subscribe to the mailing list to receive updates on new arrivals,
special offers and other discount information.